Vergeet nooit de neus van de klant!

Gepubliceerd op 12 juni 2023 om 08:37

Ben je ooit in een kledingwinkel geweest waar het rook naar zweet? Of zat je wel eens in de wachtzaal van een dierenarts waar een urinegeur hing? Weet je nog die keer in dat leuke restaurant waar een rioolluchtje je dure diner heeft verpest? Vond je dat fijn? Ben je er ooit terug geweest? Nee dus. We hebben het over geurmarketing.

Maak klanten en medewerkers gelukkig met fijne aroma’s.

Onze reukzin is de sterkste opwekker van gevoelens en herinneringen, van welbehagen of afkeer. Binnen de 22 seconden nadat je een fijn aroma waarneemt, associëren onze hersenen die geur met sensualiteit, pret, emotie, mysterie zelfs. Lang vervlogen gebeurtenissen komen soms plots weer tot leven.

Onderzoeken tonen aan dat geuren het koopgedrag beïnvloeden. Klanten blijven langer in een zaak, geven spontaan meer geld uit, beleven de producten veel intenser. Resultaat: een stijging van de omzet (Alan Hirsch, neurological director of the Smell & Taste Treatment & Research Foundation, Chicago).

Geurmarketing

Toch is het niet helemaal nieuw. Autohandelaars spuiten al lang het interieur van hun tweedehandswagens in met een aroma om de wagen nieuw en luxueus te doen ruiken. De immobiliënmakelaar zal je als verkoper van je huis aanraden om de geur van koffie of gebak te verspreiden om de potentiële koper een gevoel van huiselijkheid en geborgenheid te geven. In supermarkten zal de geur van versgebakken brood je aanzetten om die kant op te gaan en een lekkere dessertkoek te kopen. Wist je dat Panos er speciaal voor zorgt dat de geur van de bakkerij tot buiten te ruiken is?

Het maakt niet uit of je (dieren)arts bent, winkeleigenaar, restauranthouder of aanbieder van diensten. Zorg dat het heerlijk ruikt bij het onthaal, in je verkoopruimte, wachtzaal of receptie. Klanten voelen zich prettiger. Vaak denk je alleen aan visuele elementen, maar vergeet nooit de neus van de klant.

Een kwaliteitsvol product of dienst en een competitieve prijs is van zeer groot belang. Dat weet iedereen. Creëer daar bovenop een aangename omgeving met een fijn gedistingeerd aroma, dan maak je klanten ook gelukkig. Je krijgt een voorsprong op je concurrenten.

Voordelen van geurmarketing

Je verbetert de perceptie van de klant over je product

Een aangenaam aroma heeft een positief effect op het koopgedrag. Uit onderzoek blijkt dat potentiële kopers bereid zijn zelfs meer te betalen voor een product of dienst.

Je verbetert de gemoedstoestand van de klant

Mensen die zich goed voelen zullen meer openstaan voor uitleg over een product of dienst. Gelukkige mensen kopen sneller en meer.

Je verhoogt de tevredenheid van de klant en versterkt zijn koopervaring

Een fijn bouquet in je zaak zorgt ervoor dat klanten zich welkom voelen. Ze blijven langer en keren sneller terug. Ze blijven zich de aangename geur herinneren.

Je verhoogt de kans op een spontane aankoop

Bezoekers die aanvankelijk enkel komen rondsnuffelen, zullen vaker overgaan tot een niet geplande aankoop.

Je verhoogt je omzet

Studies uitgevoerd in Duitsland door de Universiteit van Paderborn tonen aan dat geurmarketing de omzet met 5 tot 10% kan verhogen.

Enkele essentiële oliën en hun invloed op de mens

Bergamot: zoet en fruitig. Opbeurend, verfrissend en ontspannend.

Cedarwood: warm, balsem- en houtaroma. Geeft moed, verdrijft angst, mannelijk.

Cinnamon Bark: warm, kruidig kaneel aroma. Straalt rijkdom uit.

Cistus: zachte honingachtige geur. Kalmerend.

Clove: zoet en kruidig. Stimulerend en revitaliserend, geeft moed en zin in het leven.

Eucalyptus: fris en verkwikkend. Opwekkend en zuivert de atmosfeer.

Frankincense: zoet, fris, fruitig, warm, houtachtig. Stimulerend en opwekkend voor de geest.

Grapefruit: fris, citroenachtige aroma. Stimulerend, activerend en opwekkend.

Jasmine: warm, exotisch, bloemig. Ontspannend, kalmerend, meer zelfvertrouwen, vrouwelijk.

Lavender: fris, zoet, bloemig, kruidig. Kalmerend en ontspannend.

Lemon: fris, citroen. Stimulerend, verfrissend en desinfecterend. De geur van citroen maakt je zelfzeker, geeft een frisse geest en verheldert het denken.

Lemongrass: licht fris citrus aroma. Stimulerend en zuiverend, geeft energie.

Orange: fris, zoet, citrus aroma Opwekkend, geeft een goed gevoel en verbetert de stemming.

Peppermint: sterke, frisse muntgeur. Verkoelend en verfrissend, verhoogt de concentratie en verdrijft vermoeidheid.

Rose: heerlijke, sterke bloemige en zoete geur, bedwelmend, verzachtend en zeer romantisch.

Sandalwood: rijke, zoete, warme en houtachtige geur, sensueel en romantisch. Zorgt voor diepe ontspanning.

Tangerine: zoet, pittig sinaasappel aroma. Zorgt voor blijdschap en helpt bij angst en nervositeit.

Ylang Ylang: zoete, zachte, bloemige geur en werkt kalmerend en verleidend.

Aan de slag

Plaats een diffuser met essentiële oliën in je wachtkamer (arts, tandarts, dierenarts…). Sommige oliën verlichten gevoelens van angst, onzekerheid, stress en depressie. Ze hebben een kalmerende en ontspannende werking. De patiënt krijgt het gevoel dat de wachtrij toch niet zo lang is als eerst gedacht. Fantastisch toch om als dierenarts een rustige hond in je kabinet te krijgen. Het baasje is in de wolken als hij merkt dat zijn hond graag bij jou komt en zich rustig laat behandelen.

Heb je een kledingwinkel, plaats zeker een diffuser met essentiële oliën in de paskamer. Een fris en verkoelend aroma verdrijft die vervelende lichaamsgeurtjes. Ook bij de ingang van de winkel is het nuttig om een aangenaam aroma te verspreiden. De klant voelt zich onmiddellijk welkom.

In een fitness- of sportcomplex is aromatherapie absoluut aangewezen om de zweetgeur van de sporters op te lossen. Niets is onaangenamer dan te moeten sporten in een muffe fitnessruimte.

In restaurants is een toiletbezoek vaak niet bevorderlijk voor de eetlust. Zorg voor een fris geurtje en klanten bestellen nog een dessertje of een afzakkertje.

Werkgevers hebben baat bij het toepassen van aromatherapie in kantoren en werkruimtes. Bepaalde oliën verhogen de concentratie en het gevoel van fitheid. Tevreden werknemers presteren beter en zijn minder ziek.

Zorg dat de geur aansluit bij het concept en het imago van je zaak

Kies voor het juiste effect.

  • Rustig en zwoel: kies Lavendel.
  • Blij, zonnig en vol energie: Lemon, Lime, Lemongrass, Tangerine.
  • Vrolijk, ontspannend en krachtig: Orange, Grapefruit.
  • Comfortabel, intiem, gezellig: Clove, Sandelwood.
  • Hartstochtelijk, hartelijk: Rose, Ylang Ylang.
  • Levendig, zuiver en fris: Eucalyptus, Pine, Basil, Cedarwood.
  • Helder en fris: Peppermint, Spearmint.
  • Liefdevol, zacht en vrouwelijk: Orchidee, Rose, Cistus, Jasmine.
  • Stoer, mannelijk en betrouwbaar: Cederwood, Sandelwood

Kies een degelijke diffuser

Een koude of ultrasone diffuser is een must als je optimaal gebruik wil maken van de werking van essentiële oliën. Bij warmte gaat de werking immers verloren. Kies ook voor een diffuser in medicinaal plastic zodat er geen schadelijke stoffen in de lucht vrijkomen. Young Living biedt een uitstekend model aan.

Welke essentiële oliën gebruiken?

Pas op voor chemisch samengestelde rommel. Kies alleen 100% zuivere essentiële oliën. Hier leggen we uit waarom.

Conclusie

Geurmarketing kan je een voorsprong geven waardoor je net dat tikkeltje beter bent dan de concurrenten. Maak het verschil met onze 100% pure essentiële oliën van Young Living.

Wil je meer info, neem contact op of stuur me een berichtje via Messenger. Ik help ik je graag verder.

Auteur: Ingrid De Buyst.

Ingrid is sociaal werker en aromaconsulent. Zij volgde cursussen aromacoach, essentiële olie voor baby's en talrijke workshops. Ze verslindt stapels boeken over de helende werking van essentiële oliën.

In haar vrije tijd is ze te vinden in haar tuin in het hartje van de Vlaamse Ardennen. Haar kleinkinderen Lotte en Ellie zijn haar oogappeltjes. Je kan Ingrid vinden op Facebook en Instagram.